خال ، انواع آن و روش از بین بردن خال با لیزر

 

اگر خال شما کوچک است، می‌توانید آن را با لیزر درمانی از بین ببرید.

در روش برداشتن با لیزر، از انرژی نوری برای تجزیه رنگ‌دانه درون خال استفاده می‌شود.

برداشتن با لیزر گزینه خوبی برای از بین بردن خال‌ها از روی صورت است زیرا احتمال کمتری برای ایجاد زخم وجود دارد.

این روش به افراد این امکان را می‌دهد که آن توده‌های پوستی ناخواسته با روشی بی‌خطر از روی صورتشان برداشته شده و به آن‌ها در داشتن پوستی بی‌نقص و زیبا کمک می‌کند.

در صورتی که خال شما در حال تغییر یا رشد باشد، باید آن را به پزشک نشان دهید تا پوستتان را معاینه و بررسی کند.

پزشک متخصص پوست،آن را یا به‌صورت یک خال خوش‌خیم تشخیص می‌دهد یا یک خال غیرمعمول (مول Atypical Nevus).

برای بررسی تغییرات خال غیرمعمولی، ممکن است با استفاده از سیستم‌های تخصصی تصویربرداری، از آن تصویربرداری شده و آن را به دقت معاینه کنند.

از طرف دیگر، اگر تصور می‌شود که در معرض خطر است، پزشک ممکن است خال را برای علائم ملانوما بررسی کند.

خال
مزایای برداشتن خال با لیزر
خال

روش‌های برداشتن خال با لیزر، روش‌هایی مقرون‌به‌صرفه برای رفع و از بین بردن خالها در افرادی ست که تمایلی به برداشتن این زائده‌های پوستی به روش جراحی ندارند.

مداخله جراحی علاوه بر هزینه‌های بالا و قابل‌توجه، می‌تواند باعث ایجاد جای زخم و اسکار شود.

برداشتن خال با لیزر همچنین به دلیل خاصیت استریلیزاسیونی که در خود لیزر وجود دارد، خطر عفونت کمتری را برای بیماران در پی دارد.

این روش‌ها شامل حداقل صدمات پوستی در اطراف خال می‌باشند و باعث می‌شوند که دقیقاً بافتی از بدن که تحت تأثیر خال گرفته است، برداشته شود.

بهبودی پوست بعد از روش برداشتن خال با لیزر خیلی سریع و به‌خوبی پیش می‌رود و اسکاری از آن باقی می‌ماند که می‌تواند با روش‌های لایه‌برداری بیشتر تحت درمان قرار بگیرد و یک اسکار و تنها یک جای زخم قابل ‌قبول و خیلی کمی بر روی پوست می‌ماند.

زمان بهبودی سریع‌تر و توانایی رفع چندین خال در هر جلسه از دیگر مزایای برداشتن آنها با لیزر است.

لیزر همچنین قادر است به مناطقی از بدن مانند صورت یا بینی برسد که درمان آن‌ها با استفاده از روش‌های دیگر ممکن است دشوار باشد؛ و در آخر اینکه، در طی یک جلسه‌ی لیزر درمانی، می‌توان چند خال را درمان کرد.

چگونگی انجام این درمان

در بیشتر موارد، قبل از برداشتن خال، بی‌حسی موضعی در محل مورد نظر انجام می‌شود. اشعه لیزر به سمت سلول‌هایی که خال را تشکیل می‌دهند فرستاده می‌شود.

این سلول‌ها پرتوی لیزری را جذب می‌کنند و بنابراین خال سوخته شده و از سطح پوست دود می‌شوند، درحالی‌که پوست مجاور همچنان دست ‌نخورده و بدون آسیب باقی می‌ماند.

بعد از اتمام عمل، پزشک توضیح می‌دهد که چگونه باید از پوست خود در خانه مراقبت کنید.

زمان درمان

از ابتدا تا انتهای جلسه‌ی انجام لیزر درمانی خال، حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. عمده‌ی این مدت‌زمان صرف بحث در مورد نحوه انجام درمان و مراقبت‌های بعد از آن می‌شود. انجام خود لیزر درمانی برای هر خال فقط ۵ دقیقه طول می‌کشد.

بهبودی

بهبودی پس از درمان برداشتن خالها با لیزر، فرآیندی سریع و ساده است.

در چند روز اول، ناحیه تحت درمان کمی تحریک و خارش‌دار می‌باشد و علائم قابل مشاهده‌ای از قرمزی، تورم خفیف و گاهی خونریزی خواهد داشت.

یک بافت زخم بر روی محل خالی که برداشته شده قرار می‌گیرد که در نهایت به خودی خود می‌ریزد.

محل درمان ابتدا به‌صورت رنگ تیره ظاهر می‌شود که به ‌تدریج در طی چند ماه روشن‌تر خواهد شد.

پس از ریختن بافت زخم از روی محل، محافظت از پوست تازه بسیار حائز اهمیت است که بیمار باید پوست و ناحیه‌ی درمان شده‌ی خود را با استفاده‌ی روزانه از ضد آفتاب مناسب که توسط دکتر شما در کلینیک آرا پیشنهاد میشود و حاوی SPF حداقل ۵۰ می‌باشد محافظت کند.

خال
مدت زمان بهبودی

بیماران می‌توانند در بیشتر موارد بلافاصله به محل کار خود برگردند زیرا این روند در اصل ماهیتی مشابه با درمان دندانپزشکی دارد.

اگر خال‌ها از جایی توی چشم و معلوم برداشته شده باشند، دیگران ممکن است متوجه شوند که خال‌هایتان را برداشته‌اید.

بیمارانی که می‌خواهند از لوازم آرایش در منطقه‌ی درمان شده استفاده کنند، می‌توانند پس از ریزش بافت زخم و صاف شدن سطح، معمولاً بعد از ۱۰ الی ۱۴ روز بعد، اقدام به انجام این کار کنند.که تمامی این موارد توسط متخصصین کلینیک آرا برای بیماران توضیح داده میشود.

خال
کدام نوع خال را می‌توان با لیزر درمان کرد؟

بعضی از خال‌ها برای از بین بردن با لیزر چندان مناسب نیستند. مثلاً خال‌های مسطح یا خا ل‌های بسیار رنگی / خال‌های تیره. خال‌هایی که از سطح پوست بالاتر آمده‌اند، بهتر می‌توانند تحت این درمان قرار بگیرند.

اگر پزشک پس از معاینه فکر کند که گرفتن بیوپسی (نمونه‌برداری) بهتر است، به‌عنوان‌ مثال اگر اندازه یا رنگ خا ل به ‌تازگی تغییر کرده باشد، پزشک روش جراحی سنتی را برای برداشتن توصیه می‌کند تا بتواند از آن نمونه‌برداری کند.

استفاده از لیزر بدان معنی است که خا ل کاملاً “تبخیر ” شده است و چیزی برای ارسال به آزمایشگاه جهت آزمایش و تجزیه ‌و تحلیل باقی نمی‌ماند.

عوارض احتمالی و خطرات لیزر

در موارد بسیار نادر، خال می‌تواند دوباره رشد کند. همانند روش‌های دیگر خال برداری، درمان با لیزر بسته به اندازه‌ی ضایعات پوستی، می‌تواند جای اسکار کوچکی را بر جای بگذارد.

لیزرهای درجه ۴ پزشکی، پیشرفته‌ترین فناوری موجود برای از بین بردن سلول‌های پوستی هستند. لیزرهای پزشکی کوچک و قدرتمند برای استفاده در یک محیط پزشکی، کاملاً بی‌خطر تلقی می‌شوند و برای از بین بردن خال و سایر ضایعات پوستی فوق‌العاده مؤثر هستند.

تنها شرط اصلی ایمنی این است که بیمار برای محافظت از چشمان خود در برابر لیزر، عینک‌های مخصوصی را که کلینیک به او می‌دهد بپوشد.

خال

برای هرگونه مشاوره در زمینه لیزر و از بین بردن خال و خدمات زیبایی می توانید با کلینیک تخصصی آرا در ارتباط باشید.

جهت مشاوره و رزرو وقت برای معاینه ، میتوانید از طریق واتساپ و یا مستقیم با شماره ۰۹۱۷۶۰۰۶۰۲۰ تماس حاصل فرمایید